Suomen julkinen talous on
kokonaisuudessaan velkaantunut merkittävästi vuosien 2020-2023 välisenä aikana.
Osittain tähän on vaikuttanut eri kertaluontoiset kustannuserät, jotka on
toteutettu osana koronantorjuntaa ja nyt myöhemmin Ukrainassa käytävän sodan takia.
Julkinen talous menee usein yleisessä keskustelussa sekaisin valtiontalouden
kanssa, mutta näillä on merkittävä ero. Julkiseen talouteen lasketaan
valtiontalouden lisäksi myös esimerkiksi kuntatalous sekä eri lakisääteiset
työeläkeyhtiöt. Käsittelen tässä kirjoituksessa erityisesti valtiontaloutta ja
sen tämänhetkistä tilaa.
Suomen valtion budjetti on ollut
kumulatiivisesti alijäämäinen vuosien 2020-2023 välisenä aikana noin 54
miljardia euroa. Summa on valtava. Hyvänä vertailukohtana voidaan käyttää
esimerkiksi edellistä noin 15 vuotta (2004-2019), jolloin valtion talouden
alijäämä oli kumulatiivisesti noin 60 miljardia. Tämä tarkoittaa sitä, että
nykyinen hallitus on lisännyt alijäämää yhtä paljon, kuin edelliset hallitukset
edeltävän 15 vuoden aikana. On sanomattakin selvää, että seuraavat hallitukset
joutuvat tekemään merkittäviä sopeutustoimia talouden saattamiseksi
tasapainoon.
Halpa tai käytännössä ilmainen
raha on ohjannut poliittisia päätöksentekijöitä väärään suuntaan vuodesta 2008
lähtien. Olemme elvyttäneet niin laskusuhdanteessa kuin myös noususuhdanteessa.
Perinteiset taloustieteen lainalaisuudet on tyystin unohdettu. Nyt kohoava
inflaatio ja siitä seurannut korkojen nousu on osumassa vahvasti myös
valtiontalouteen. Tämä näkyy esimerkiksi korkomenojen kehityksenä, jotka
tulevat asettumaan ensi vuonna 2,5 ja 3,5 miljardin väliin. Näitä ei voi
loputtomiin velkasi rahoittaa ja vastuullista olisikin löytää nämä budjetin
sisältä. Taloutemme on siis tällä hetkellä perusuraltaan alijäämäinen
riippumatta siitä, että hehkutamme talouden kehitystä aina noususuhdanteessa ja
vetoamme suhdanteiden heikkouteen laskusuhdanteessa.
Valtionvarainministeriö on
arvioinut, että valtiontaloutta täytyy tasapainottaa seuraavan hallituskauden
aikana noin yhdeksällä miljardilla. Summa on suuri, mutta ei mahdoton. Meidän
täytyy aloittaa menokohteiden priorisointi ja määrittää, mikä on julkisen
talouden perustehtävä. Itselleni se on kristallin kirkas; suomalainen on aina
etusijalla.
Jotta vältyn populismin
ruosteiselta leimakirveeltä, tulen esittämään oman talouden
tasapainotusohjelman täällä hyvinkin yksityiskohtaisesti, jotta äänestäjät
pääsevät arvioimaan oman poliittisen vaihtoehdon uskottavuutta ja tekemään
tästä omat johtopäätökset. Tulen avaamaan myös talouden rakenneuudistuksia,
joita Suomessa tarvitaan seuraavien vuosien aikana. Erityisen huolestunut olen
rakenteellisten uudistusten puutteesta ja investointitasojen kroonisesta
alakuloisuudesta suhteessa kilpailijamaihin.